Prowadzone badania
Zakres tematyczny badań prowadzonych w Zakładzie Retoryki, Pragmalingwistyki i Dziennikarstwa mieści się w czterech głównych obszarach, obejmujących: współczesne językoznawstwo, retorykę, dziennikarstwo i public relations. Są one ściśle związane z problematyką omawianą podczas zajęć dydaktycznych na specjalności dziennikarskiej oraz dziennikarstwo i PR, a także w ramach wykładów, konwersatoriów, seminariów licencjackich i magisterskich prowadzonych przez pracowników Zakładu.
Współczesne językoznawstwo
• filozofia języka i logika języka naturalnego
• metodologiczne podstawy badań językoznawczych
• leksyka i frazeologia współczesnej polszczyzny
• język inteligencji, dyskurs intelektualny
• teoria cech stylowych
• współczesny język religijny – leksyka, stylistyka, pragmatyka
• niesemantyczna wartość słowa; moc illokucyjna wypowiedzi
• słownictwo środowiskowe, żargonowe, specjalistyczne
• socjolingwistyczne zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (zwłaszcza jej odmiany pokoleniowe, np. język dzieci, język młodzieży)
• świadomość językowa różnych grup społecznych
• glottodydaktyka, nauczanie języka polskiego jako obcego
Retoryka
• teoria retoryczna
• powinowactwa retoryki: retoryka a etyka, stylistyka, pragmatyka, tekstologia
• retoryka w komunikacji interpersonalnej
• retoryka w dyskursie publicznym – medialnym, szkolnym, religijnym
• techniki perswazji i manipulacji
• retoryczna analiza dyskursu
Dziennikarstwo
• analiza genologiczna tekstów dziennikarskich, m.in. artykuł publicystyczny, artykuł wstępny, news telewizyjny, porada prasowa, reportaż, felieton, wywiad
• specyfika dziennikarstwa prasowego, telewizyjnego, radiowego i internetowego
• nadawcy i odbiorcy przekazów medialnych
• tekst w mediach – zjawisko redundancji, przytoczenie w przekazach medialnych w perspektywie tekstologicznej, multimedialność a spójność, wizualizacja
• współczesna publicystyka w perspektywie pragmatycznej i genologicznej
• analiza zawartości mediów opiniotwórczych
• tabloidyzacja a infotainment
• monitoring mediów
Public relations
• kształtowanie wizerunku osób i instytucji
• strategie marketingowe w mediach
• komunikacja w obszarze PR
• analiza gatunków PR oraz tekstów reklamowych
• social media w działalności PR