Logo UAM

ZAKŁAD RETORYKI, PRAGMALINGWISTYKI I DZIENNIKARSTWA
INSTYTUT FILOLOGII POLSKIEJ

LUDZIE

Patrycja Pelc

Współpracownik

Patrycja Pelc

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

 

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa polskiego. Absolwentka filologii polskiej i podyplomowych studiów reklamy i promocji. Stypendystka programu LLP Erasmus na Węgrzech i kierownik grantu Narodowego Centrum Nauki. Autorka książki Retoryka nadzwyczajności. Humanistka z wyboru. Zajmuje się słowem, które odmienia przez różne przypadki. Interesuje się retoryką dyskursu medialnego i marketingowego oraz socjologicznymi i kulturowymi aspektami języka w codziennym użyciu.

Pracowała już jako specjalistka ds. public relations w instytucjach kultury, redaktor prowadząca i content manager portali tematycznych. Prowadziła warsztaty i szkolenia z zakresu komunikowania interpersonalnego dla sektora publicznego i branży marketingowej. Obecnie jest copywriterem w GPD Agency.

Prowadzi zajęcia: Nowe media dla studentów specjalności dziennikarstwo i PR.

 

Książki:
1. Retoryka nadzwyczajności, Poznań 2016.
Redakcja czasopism:
1. „Podteksty” 2011/1, numer językoznawczy, (współredakcja: A. Motyl).
2. „Kwartalnik Językoznawczy” 2012 /3 (11), (współredakcja: K. Ruta).
3. „Kwartalnik Językoznawczy” 2012 /4 (12), (współredakcja: K. Ruta).
Artykuły naukowe:
1. Pragmalingwistyczne strategie marketingowe „Wiadomości Literackich”, „Poradnik Językowy” 2011, nr 10, s. 31-46.
2. Hiperbola jako narzędzie kreowania nadzwyczajności w tekstach retorycznych. Na przykładzie prasy opiniotwórczej, „Poradnik Językowy” 2013, nr 6, s. 63-73.
3. Kreowanie świata w mediach: dramatyzacja rzeczywistości, „Polonistyka” 2011, nr 9,
s. 41-45.
4. Retoryka zagrożenia w dyskursie medialnym: tytuły „Polityki”, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata: edukacja, media i kultura, red. M. Baranowska-Szczepańska, J. Karwat, Poznań 2011, s. 251-258.
5. Perswazyjność tytułów „Wiadomości Literackich” jako strategia promocyjna pisma, [w:] Cum reverentia, gratia, amicitica… Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Bogdanowi Walczakowi, red. J. Migdał , A. Piotrowska-Wojaczyk, t. 2, Poznań 2013,
s. 575-587.
6. O obrazie Polaka kreowanym w tygodnikach opinii, [w:] W kręgu języka tożsamości. Język. Religia. Tożsamość VII, red. G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wielkopolski 2012, s. 205-214.
7. Nadzwyczajność przez antyteton. Strategia zaskoczenia w tygodnikach opinii, „Media i Medioznawstwo” 2013, nr 1 (9/III), s. 57-72.
8. Retoryka nadzwyczajności. Rozważania wstępne, „Media i Medioznawstwo” 2013, nr 4 (12/III), s. 11-22.
9. O wyższości teraźniejszości nad przeszłością – albo na odwrót. Retoryczne sposoby hiperbolizacji medialnej dwu kategorii, [w:] Język a Kultura, t. 26: Kulturowe uwarunkowania zachowań językowych – tradycja i zmiana, red. A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław 2016, s. 199-208.
Ekspertyzy:
2014 – ekspertyza: Język polski w dokumentach używanych w obrocie konsumenckim (2012–2013). Umowy bankowe, leasingowe, ubezpieczeniowe oraz edukacyjne; część Sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego za lata 2012-2013 przedstawianego Sejmowi RP przez Przewodniczącego Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk (druk nr 3849).